Komunikacja z osobami ze spektrum autyzmu może być trudna. Osoby te przetwarzają informacje i pomysły w swoim własnym tempie i w sposób, który nie zawsze jest oczywisty dla osób spoza spektrum. Z tego powodu ważne jest, aby zrozumieć, co sprawia, że osoby ze spektrum są takie, jak one. Porozumiewanie się z osobą ze spektrum wymaga cierpliwości i praktyki, ale nie jest niemożliwe. Przy odrobinie wysiłku można dowiedzieć się, jak myśli osoba ze spektrum, jakie są jej zainteresowania, a nawet jak sprawić, by zainteresowała się czymś nowym lub interesującym. W tym artykule omawiamy niektóre z typowych wyzwań komunikacyjnych, z jakimi może spotkać się osoba ze spektrum autyzmu. Przedstawiamy różne strategie skutecznego porozumiewania się z osobami ze spektrum i udzielamy wskazówek, jak to robić.
Choroby ze spektrum autyzmu (ASD) mieszczą się w pojęciu "autyzm", czyli zaburzeniu rozwojowym, które charakteryzuje się trudnościami w interakcjach społecznych i komunikacji. Osoby z ASD mają normalną inteligencję i mogą nauczyć się normalnie komunikować z innymi, jeśli otrzymają odpowiednie wsparcie. Jednak ze względu na to, że wiele cech sensorycznych, poznawczych i behawioralnych ASD różni się od siebie, często trudno jest określić najlepsze podejście dla konkretnych osób. ASD to różnorodne schorzenia o odmiennych przyczynach, objawach i wpływie na codzienne funkcjonowanie. Leczenie i prognozy dla każdej osoby mogą być także inne. Z tego powodu ważne jest, aby zdawać sobie sprawę z potrzeb komunikacyjnych osoby, z którą się komunikujemy. Pomoże to lepiej zrozumieć, w jaki sposób dana osoba przetwarza informacje oraz przekazuje swoje myśli i uczucia.
Osoby z ASD mogą mieć problemy z przetwarzaniem sensorycznym oraz tendencję do nadmiernego lub zbyt słabego reagowania na pewne bodźce. Na przykład, osoba z zaburzeniami lękowymi może być szczególnie wrażliwa na pewne dźwięki, zapachy lub obrazy, które dla większości ludzi nie stanowią problemu. Osoby ze spektrum zaburzeń mogą być także bardziej wrażliwe na pewne dźwięki, smaki, wrażenia dotykowe lub kolory niż przeciętna osoba. Problemy z przetwarzaniem sensorycznym mogą mieć duży wpływ na komunikację, ponieważ słowa nie zawsze mają takie samo znaczenie dla wszystkich. Na przykład, osoba z ASD może powiedzieć, że dany kolor "nie jest dla niej odpowiedni" lub że dany smak "nie smakuje tak, jak powinien". Osoba z ASD może być również wrażliwa na fakturę lub temperaturę, może też po prostu mieć preferowany sposób doświadczania świata.
Wiele osób ze spektrum autyzmu ma trudności z interpretacją mowy ciała i wyrazu twarzy, dlatego ważne jest, by nie polegać na tych wskazówkach podczas komunikacji. W rozmowie z osobą ze spektrum łatwiej jest zrozumieć, co chce ona powiedzieć, jeśli skupi się na słowach, a nie na mowie ciała. Mówienie po prostu "tak", "nie" lub "OK" niekoniecznie przekazuje wiadomość, którą chcesz wysłać. Kontekst rozmowy może sugerować, że "OK" oznacza "tak" lub "kontynuuj", ale także "przestań", "nie rozumiem" lub "nie obchodzi mnie to". Ponadto gest, taki jak wskazanie, co masz na myśli, jest bardziej skuteczny niż machanie ręką w powietrzu.
Zaburzenia ze spektrum autyzmu zwykle pojawiają się we wczesnym dzieciństwie (przed ukończeniem trzeciego roku życia), ale u niektórych osób mogą zostać zdiagnozowane dopiero w wieku dojrzewania lub dorosłości. Osoby z ASD mogą doświadczać szerokiego zakresu zdolności poznawczych, a co za tym idzie - interakcji społecznych i komunikacji. Niektóre osoby z ASD są wysoce werbalne, podczas gdy inne są niewerbalne. Porozumiewanie się z dzieckiem lub nastolatkiem ze spektrum zaburzeń w mniejszym stopniu posługującym się mową może stanowić wyzwanie. Może to wynikać z faktu, że młode osoby ze spektrum, nawet te z ograniczonymi umiejętnościami językowymi, mają zazwyczaj takie same potrzeby, zainteresowania i pragnienia jak dorośli z ASD. Dzieci ze spektrum często wykazują zwiększone zainteresowanie pewnymi tematami i mogą przedkładać czytanie lub dyskusje na dany temat nad inne zajęcia. Może to utrudniać znalezienie wspólnych zainteresowań i rozpoczęcie rozmowy z dzieckiem.
Osoby z ASD mają tendencję do powtarzania się i często lubią rozmawiać na tematy związane z ich zainteresowaniami i doświadczeniami. Jednak osoby ze spektrum mogą wykazywać szczególne zainteresowanie ograniczonym zestawem tematów i może zaistnieć potrzeba pomocy rozmówcy, by czuł się włączony w rozmowę. Na przykład, jeśli respondent bardzo interesuje się zwierzętami i jednocześnie dinozaurami, może odnieść wrażenie, że "mówi o niczym". W takim przypadku można pomóc rozmówcy poczuć się włączonym w rozmowę, poruszając inne tematy, takie jak aktualne wydarzenia, sztuka, muzyka lub sport.
Komunikacja z osobami ze spektrum jest trudna i ważne jest, aby zdawać sobie sprawę z potrzeb komunikacyjnych osoby, z którą się komunikujemy. Pomoże to lepiej zrozumieć, w jaki sposób osoby te przetwarzają informacje oraz komunikują swoje myśli i uczucia. Komunikując się z osobą ze spektrum, należy być świadomym jej potrzeb sensorycznych, nie polegać na gestach lub obrazach i pomóc rozmówcy poczuć się włączonym w rozmowę. Osoby ze spektrum autyzmu różnią się między sobą i niektóre z nich mogą komunikować się poprzez czytanie z ruchu warg lub używanie długopisu i papieru. Jednak osoby z ASD często można zrozumieć, jeśli zapewni się im odpowiednie wsparcie i ułatwienia.
Samorządność to zdolność do samodzielnego myślenia, decydowania i działania - także w odniesieniu do świadomeg
Czytaj dalejNie ma jednej odpowiedzi na to pytanie, ponieważ spektrum autyzmu różni się w zależności od osoby. Poniżej pod
Czytaj dalejCzy wiesz, że 1 na 68 dzieci cierpi na spektrum autyzmu? To ponad 3 miliony dzieci w samych Stanach Zjednoczon
Czytaj dalejPodobnie jak wszyscy inni, osoby ze spektrum autyzmu mogą chcieć spędzać czas z przyjaciółmi i rodziną. Jednak
Czytaj dalej